چگونه از دیابت نمیریم

دیابت

🔺از دهۀ ۱۹۳۰ می‌دانسته‌ایم که دیابتِ نوع دو، با رژیمی گیاه‌پایه قابل پیش‌گیری، متوقف‌کردن و واپس راندن است.

با پنج سال پیروی از این رژیم، حدود یک‌چهارم از بیماران مبتلا به دیابت در آن پژوهشِ اولیه، توانستند مصرف

انسولین را به‌طور‌کامل کنار بگذارند.

🔺با این‌حال، رژیم‌های گیاه‌پایه نسبتاً کم‌کالری‌اند. آیا امکانش هست که دیابتِ این افراد صرفاً به دلیل کاهش زیادِ

وزن بهتر شده باشد؟ برای حل این مسئله به پژوهشی نیاز داریم که در آن، افراد از رژیم غذایی‌ای سالم پیروی

کنند اما مجبور شوند آن‌قدر زیاد غذا بخورند که اصلاً وزن کم نکنند. آنگاه می‌توانیم متوجه شویم آیا رژیم‌های

گیاه‌پایه، فراتر از این کاهش وزنِ آسان، فواید خاص دیگری هم دارند یا نه. برای چنین مطالعه‌ای باید ۴۴ سال

صبر می‌کردیم، که در ویدیوی زیر آن را توضیح داده‌ام.

🔺افراد موردِ مطالعه هر روز وزن می‌شدند. اگر شروع به کاهشِ وزن می‌کردند، به خوردن غذای بیشتر مجبور

می‌شدند، آن‌قدر بیشتر که درواقع برخی از شرکت‌کننده‌ها نمی‌توانستند آن‌همه غذا را بخورند. با این‌حال آن‌ها در

نهایت با این وضعیت انطباق پیدا کردند، درنتیجه با وجود محدود کردن مصرفِ گوشت، تخم‌مرغ، لبنیات

و هله‌هوله‌جات هیچ تغییر چشمگیری در وزن رخ نداد.

🔺آیا رژیم غذایی گیاه‌پایه بدون کاهش وزن هم کمکی ‌کرد؟ نیاز کلی به انسولین حدوداً ۶۰% کاهش یافت و نیمی

از افراد مبتلا به دیابت توانستند انسولین را کاملاً کنار بگذارند؛ تکرار می‌کنم، بدون هیچ تغییری در وزنشان.

این امر چند سال طول کشید؟ اصلاً به سال هم کشیده نشد. حدوداً ۱۶ روز طول کشید. فقط ۱۶ روز.

🔺می‌خواهم موضوع را کاملاً روشن کنم، دربارهٔ افرادی صحبت می‌کنیم که ۲۰ سال دیابت داشته و روزانه ۲۰

واحد انسولین تزریق می‌کرده‌اند؛ سپس، بعد از ‌حدودِ ۱۳ روز، به لطف پیروی از رژیمی گیاه‌پایه در کمتر از دو

هفته -حتی بدون کاهش وزن- مصرف انسولینشان را کاملاً قطع کردند. حیرت‌انگیز است. بیست سال دیابت و بعدْ

کنار گذاشتن انسولین در کمتر از دو هفته. بیست سال دیابت داشتند، چون هیچکس دربارۀ رژیمی گیاه‌پایه به آن‌ها

چیزی نگفته بود. دهه‌ها بود که آن‌ها فقط ۱۳ روز با رهایی از دیابت فاصله داشتند.

🔺در ویدیو (https://t.me/iranveg/1794)، از بیمارِ شماره ۱۵ داده‌هایی را نشان می‌دهم:

مصرف ۳۲ واحد انسولین در گروه کنترل و سپس ۱۸ روز پس از شروع رژیمی گیاه‌پایه، قطع کامل مصرف

انسولین. قند خون پایین‌تر، درحالیکه ۳۲ واحد انسولین کمتری مصرف می‌کرد.

این است قدرت گیاهان. و این نتیجه بدون هیچ کاهش وزنی بود. این شخص، تا این حد بهبود پیدا کرد.

🔺به‌علاوه، کلسترول‌شان حسابی و تا زیر ۱۵۰ پایین آمد. نظر به اینکه «تغييرات اندک در رژيم غذايی معمولاً

فقط باعث کاهشی اندک در کلسترول ال‌دی‌ال می‌شود» می‌خواهید ديابت‌تان چقدر محدود شود؟

«هرچیزی در حد تعادل‌» احتمالاً حقیقی‌تر از آن چیزی است که مردم فکرش را می‌کنند. تغییرات اندک در رژیم

غذاییِ افراد مبتلا به دیابت می‌تواند باعث اندکی کوری، اندکی نارسایی کلیوی و اندکی قطع عضو، شاید فقط در حد

چند انگشت، شود. تغییر مختصر و میانه‌روی در همه چیز لزوماً خوب نیست. آن گزارش خبری از مطالعه‌ای را

به یاد ‌آورید که در آن ادعا شده بود رژیم‌های غذایی‌ شامل گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات زیاد، ممکن است به همان

اندازۀ سیگار کشیدن، برای سلامتی مضر باشند و به این امر اشاره داشت که افرادی که پروتئین حیوانی زیادی

می‌خورند، چهار برابر خطر بیشتری برای مرگ ناشی از سرطان یا دیابت دارند. اگر به خود مطالعه رجوع کنید،

خواهید دید که این ادعا اصلاً درست نیست. آن‌هایی که پروتئین حیوانیِ زیادی خورده بودند، خطر مرگ ناشی از

دیابتشان فقط ۴ برابر نبود، بلکه درواقع آن‌ها ۷۳ برابر خطر بیشتری برای مرگ داشتند. افزایش ۷۳ برابری

خطر. و افرادی که میانه‌روی را انتخاب کردند، یعنی مقادیر اندکی پروتئین حیوانی مصرف می‌کردند،

در معرض خطر ۲۳ برابری مرگ ناشی از دیابت بودند.

سلامت باشید

دکتر مایکل گرِگِر (http://t.me/nutritionfactsfarsi)

📎ویدیوی مرتبط با متن را در اینجا (https://t.me/iranveg/1794) مشاهده کنید.

منبع:
How Not to Die from Diabetes (https://www.care2.com/greenliving/how-not-to-die-from-diabetes.html#15637529040312&action=expand_widget&id=0&data=)

منبع دریافت مقالات:
iranveg.ir

مطالب مرتبط:
غذای طبیعی